Търси съдружници за строителен проект Дизайн и обзавеждане за заведения, хотели и търговски обекти Професионален домоуправител
 

Две трети от българските фирми имат затруднения заради кризата

Публикуван анализ в Expert.bg на 12.10.2009 г.

19.10.2009

BusinessForSale.BG
Дружеството стартира през юли 2009 г. като дъщерен бранд на компанията за недвижими имоти БЪЛГЕРИАН ПРОПЕРТИС и предлага консултиране при бизнес придобивания, сливания и изкупувания.

В следствие на негативните последици от финансово-икономическата криза, която у нас действа повече от една година, българският бизнес продължава да губи здрава почва и да прибягва до крайни мерки с цел да преживее тежките времена.

Почти няма отрасъл в икономиката, който да не е засегнат, а дори и малкото компании, които успяват да запазят нивата си на продажби от 2008 година, се чувстват несигурни за бъдещето си и прибягват до прилагане на превантивни мерки.

Ефектите от кризата се изразяват най-вече в драстично спаднала активност у купувачите, липса на адекватно кредитиране на бизнеса, нарушен цикъл в отношенията на пазара, огромна междуфирмена задлъжнялост, липса на потребление на български стоки и услуги от чужбина, липса на свежи приходи от чуждестранни инвестиции.

Най-засегнатите сектори са строителството, индустриалното производство, продажбите на автомобили и други транспортни средства. Секторът на недвижимите имоти преживява тежки месеци с драстично намален брой на сделките и падащи цени. Търговията с луксозни стоки е почти напълно замряла.

Дори и заведенията, които доскоро се считаха за по-малко подвластни на кризата, са загубили значителен процент от оборотите си и все по-малко клиенти ги посещават. Хотелиерите отчитат по-малка заетост и очакват тежък зимен сезон, заради тотално загубения пазар във Великобритания и намалените покупателни способности на всички останали туристи.

Анализът показва, че най-сериозни негативи от кризата търпят големите фирми, с най-широко разгърнат бизнес, а малките им конкуренти са в относително по-добро финансово състояние, заради ниските си разходи и по-оптимизирани структури.

Фирмите реагират различно на днешните тежки условия, като прави впечатление, че най-сериозните играчи във всеки един сектор са и тези, които действат най-адекватно. Те си дават реална преценка, че моментът не предлага никакви възможности за реализиране на големи печалби от дейността си, а по-скоро стратегията им е насочена към запазване на бизнеса си и минимизиране на загубите.

Малка част от големите играчи успяват да покриват оперативните си разходи и прави впечатление, че все повече бизнесмени са доволни ако изтичащият месец е приключен поне без загуба. Много бизнеси преживяват с помощта на резерви останали от миналите успешни години, надявайки се на по-позитивни новини през следващите месеци.

Мерките, които предприемат топ компаниите в България са разнородни, като най-често се прибягва до значително намаляване на продажните цени в комбинация с промоционални оферти и атрактивни условия на плащане, оттам и минимизиране на нормата на печалба. Не малко фирми предприемат съкращения на персонала и възнагражденията, затваряне на губещи звена и дейности, концентрация върху най-ефективните и печеливши дейности, драстично орязване на разходите за реклама, разпродажба на активи, предоговаряне с доставчици, предоговаряне на кредити.

Търсенето на съдружия и други форми на обединяване, развитието на нови дейности, пускане на нови продукти, въвеждане на иновации и по-ефективни технологии, както и максимално оптимизиране на разходите и засилен контрол върху финансовите потоци, също могат да бъдат посочени като популярни мерки за борба с кризата.

Консултантите от BusinessForSale.BG, в разговорите си с клиенти, отчитат загубено доверие в рекламата, като болшинството от мениджърите споделят мнение, че в сегашните условия тя не работи ефективно за тях в посока пряко увеличаване на продажбите. Това се дължи на променените нагласи у потребителите, които правят избор най-вече въз основа на цената и трудно вземат решение да купят преди да са изследвали всички възможности предлагани от конкуренцията.

При по-скъпите стоки и услги прави впечатление и значително увеличеният срок за вземане на решение за покупка. Самите потребители се чувстват крайно несигурни за собственото си бъдеще, което ги прави много предпазливи. Те консумират основно стоки и услуги от първа необходимост, като отлагат скъпите покупки за неопределеното бъдеще.

В такива условия на работа, неопитните управители правят редица грешки и вземат неправилни решения, които много често са фатални за техния бизнес.

Най-често допусканите грешки са:

• Неадекватна ценова политика, липса на гъвкавост и навременно сваляне на цените
• Прекалено големи отстъпки в цените въз основа на неправилни или липса на разчети, които в крайна сметка довеждат компаниите до още по-големи загуби
• Мудно преструктуриране или изобщо липса на такова
• Неосъзнаване на необходимостта за коренна промяна на бизнес модела
• Необоснован оптимизъм и очаквания за бързо подобрение на ситуацията
• Неефективни и остарели технологии
• Невъзможност за мотивация на персонала с методи различни от парични възнаграждения
• Попълване на финансовите дупки и издръжка на губещи звена с нови кредити
• Нежелание за разделяне с губещи дейности, раздут персонал и ненужни активи
• Недалновидност, липса на модерно мислене, липса на гъвкави и бързи реакции
• Тотално орязване на рекламата или непознаване на модерните начини за реклама, които в настощята ситуация се оказват доста по-ефективни от конвенционалните.

Заключението на специалистите от BusinessForSale.BG е, че огромна част от бизнес-предприемачите в България не разполагат с достатъчно опит и не са очаквали подобно негативно развитие, поради което са били заварени от кризата неподготвени. За съжаление, много от българските фирми няма да устоят на предизвикателствата и ще бъдат принудени да затворят или да фалират.

Жалко е, че толкова усърдно изграждани бизнеси, ще бъдат безвъзвратно загубени. Редица бизнес проекти или строителни проекти, по които е свършена немалко работа биват замразени и вероятно никога няма да се състоят. Инвестираните в тях значителни средства трудно ще се възвърнат, ако техните собственици не предприемат бързи мерки преди да е станало твърде късно.

Препоръчително е бизнесмените да действат хладнокръвно и да не се ръководят от емоциите си. Всеки човек решил да прави бизнес трябва да бъде готов и най-крайните мерки, осигуряващи му изход от затрудненото положение. Идентифицирането на проблемите в достатъчно ранен стадий и вземането на адекватни решения овреме до голяма степен може да предотврати най-тежките последици.

Пътищата за излизане от създалата се ситуация фирмите трябва да търсят в две основни посоки – иновации и промяна в бизнес моделите, отчитайки промените в поведението на потребителите си. Когато това е невъзможно следва да се търси продажба на предприятието.

Статистиката показва, че българските бизнесмени се решават на продажба на бизнеса или привличане на нови съдружници срещу процент от собственосста, като последна възможна мярка и фирмите прибягват до нея след като са опитали множество мерки без резултат.

Повечето тях обаче избират тази опция на един твърде късен етап, когато положението е излязло извън контрол и параметрите на бизнеса са силно занижени. Това поставя съответния бизнес в неизгодна позиция и елиминира възможността за постигане на заслужена цена при продажбата. Причините за това недалновидно мислене се коренят най-вече в липсата на опит сред мениджърите в нашата млада пазарна икономика, както и в отсъствието на традиции в областта на бизнес придобиванията и сливанията.

Преди кризата мотивацията за продажба на един разработен бизнес беше финансово материализиране на дългогодишен труд и реазлизиране на заслужена печалба. В момента основните причини, които карат собствениците да търсят продажба са невъзможността за покриване на финансови задължения (най-често към банки или доставчици), както и в осъзнаване на личната си неспособност да управляват успешно и печелившо компанията в драстично променените условия на своя отрасъл.

Определено възможностите за реализиране на печалба от продажбата на бизнес са изключително затруднени и настоящият момент не е най-добрият за това. Продавачите, които са принудени да сключат сделка сега е нужно да преглътнат ниската цена и да гледат на транзакцията на собствеността си като спасителен пояс и възможност за ново начало.

Вижте нашите оферти за продажба на бизнеси

Свържете се с нас

222 оферти за бизнес

Бързо търсене

Подробно търсене

Топ предложения

Emberli Park Bar & Dinner в Лозенец, на морето

Лозенец

Emberli Park Bar & Dinner в Лозенец, на морето

Цена: 150 000 €

Център за красота и фризьорски салон в Лозенец

Лозенец

Център за красота и фризьорски салон в Лозенец

Цена: По споразумение

Бизнес имот с атрактивна локация

Силистра

Бизнес имот с атрактивна локация

Цена: 600 000 лв.