Търси съдружници за строителен проект Дизайн и обзавеждане за заведения, хотели и търговски обекти Професионален домоуправител
 

Купувам бизнес, продавам бизнес - цена по договаряне

19.10.2011 сп. Твоят Бизнес, окт 2011

Когато всички възможности за изправяне на крака на пострадалия ни бизнес са разиграни, идва ред на една трудна или в някои случаи спасителна стъпка - да се раздели с бизнеса си. Да продадеш нещо, което си създавал във времето, но сега се превръща във воденичен камък, който тегли към дъното, е труден процес. Понякога и емоционално обвързан. Но да продадем бизнеса си или част от него може да има и много положителен ефект. За развитието на тази нова тенденция разговаряхме с Борис Алтънков, Управляващ директор на www.BusinessForSale.bg, посредническа компания в областта на продажба и покупка на бизнеси.

- Според Вас продажбата на бизнес е отчаяна стъпка на спасение или план за развитие на бизнеса?
На този въпрос не може да се отговори еднозначно. За много клиенти това е последен изход от фалит. За съжаление те прибягват до тази опция едва, когато бизнесът е почти неспасяем, което изключително много затруднява неговата продажба. Хората трябва да разберат, че продажбата на бизнес не е срамна дейност, а просто бизнес. Разбира се има и компании, които се продават не, защото са губещи, а защото хората желаят да капитализират своя труд и да се оттеглят от активна дейност или имат нова идея, за която се нуждаят от свеж капитал. Напоследък все по-честа причина за продажбата на бизнес е това, че собствениците заминават за чужбина и няма как да контролират дейността на своите служители дистанционно.

- Как се определя цената на сделката, кои фактори влияят?
По принцип клиентите на нашата компания идват при нас с някаква цена, която биха желали да получат за своята фирма. Факт е обаче, че те често надценяват своето дружество и това прави тяхната компания непродаваема.
Цената основно се определя от текущото финансово състояние на фирмата, от активите, които тя притежава и от потенциала за развитие, който се разкрива пред нея. Много важни са портфолиото от клиенти и сключените с тях договори, пазарен дял на компанията, а и не на последно място служителите – не е сериозно да искаш да продадеш бизнес без да имаш служители, а това е често срещана практика.

- Купува ли някой застрашен от фалит или фалирал бизнес и защо го прави?
Да, но като цяло към тази стъпка са по-склонни чуждестранните клиенти, за които не е нещо ново да закупят бизнес. Това е въпрос на нюх от страна на купувача. Виждат потенциал в дадена компания и въпреки, че тя е в лошо състояние това не ги спира, защото имат пазар за продукцията на тази фирма или виждат, че причината за това състояние е в лошия мениджмънт, а не в продукта. Имаме клиенти, които желаят не да закупуват цялото дружество, а дял от него. Това положение е добро и за двете страни, защото по този начин продавачът получава финансова подкрепа и втори шанс за своята дейност, а купувачът рискува по-малко пари, но има възможност да участва дейно и да изправи компанията на крака.

- Каква е работата на посредническа фирма за купуване на бизнес?В България посредник все още звучи като мръсна дума. Хората продължават да мислят, че винаги могат да се справят сами и понякога може да успяват, но за моментите, в които не могат, се обръщат към компании, като нашите, които разполагат със знанията да им помогнат. Ние сме на пазара, за да помагаме. Не искаме просто да вземем едни пари за това, че сме свършили нещо, а искам клиентите ни да са доволни от това и да оценят ролята на посредника, която е да помага дадена сделка да се финализира гладко и бързо. Работата на посредника е не просто да намерим клиент на продавача или бизнес за купувача, а и да съдейства на двете страни да достигнат до споразумение това да се случи. Да ги консултират в процеса на преговорите.

- Какви бизнеси са на тезгяха най-много у нас?В момента на пазара има голямо предлагане на бизнеси от най-различни сфери на дейност. Не мога да определя кои са преобладаващи – има доста ресторанти и барове, шивашки цехове, винарски изби и др. Забелязва се нещо като тенденция, че предложение от даден бранш никога не остава единствено, а скоро след публикуването му се обявяват и още няколко подобни, което показва до колко засегнати от кризата са някои сфери на дейност.

- Какви са вашите наблюдения за тенденциите в продажбите у нас – продават се цели бизнеси или дялове?
Има предложения и от двата вида. Като цяло хората предпочитат да продадат своя бизнес изцяло, защото донякъде се притесняват да допуснат непознат човек във фирмата. Случва се клиенти да желаят закупуване на част от дадена компания докато се убедят в нейния потенциал, а след това да закупят и останалата част. Към този вид продажба са по-склонни продавачи, които са убедени в своята компания, защото в противен случай недостатъците на дружеството бързо ще лъснат, а това може да ускори фалита му. Най-често дял се продава, когато имаш нужда от финансиране, а не желаеш да се обърнеш към банка или имаш отказ за отпускане на кредит.

- Има ли тенденция на увеличаване търсенето на вашите услуги в последните месеци? Ако да – какво показва тя?Определено има интерес. През последната година офертите, които предлагаме са се удвоили. Негативната тенденция е в това, че много повече бизнеси се продават, отколкото се купуват. Разбира се хубаво би било ако всяко ново предложение беше съпътствано от продажба, но за съжаление това не е така, което е показателно за това, че хората не са склонни да закупят работещ бизнес или поне вземат това решение много по-бавно и трудно. Точно тук се намесваме ние – помагаме на хората, които желаят да продадат своята компания да я представят възможно най-добре и пред възможно най-голяма аудитория, бързо и адекватно подаваме желаната от потенциалните клиенти информация, а ако интересите на двете страни се срещнат сме моста, по който те преминават, за да подпишат договор за покупко-продажба.

Прочетете кои са ключовите фактори за успех при продажбата на бизнес

263 оферти за бизнес

Бързо търсене

Подробно търсене

Топ предложения

Emberli Park Bar & Dinner в Лозенец, на морето

Лозенец

Emberli Park Bar & Dinner в Лозенец, на морето

Цена: 150 000 €

Център за красота и фризьорски салон в Лозенец

Лозенец

Център за красота и фризьорски салон в Лозенец

Цена: По споразумение

Бизнес имот с атрактивна локация

Силистра

Бизнес имот с атрактивна локация

Цена: 600 000 лв.