Търси съдружници за строителен проект Дизайн и обзавеждане за заведения, хотели и търговски обекти Професионален домоуправител
 

Пет ключови фактора за успех при продажба на бизнес

Какво да подобрите, за да сключите сделка

12.08.2011 Борис Алтънков, Управляващ директор, BusinessForSale.bg

Ако няколко пъти сте били на ръба да продадете бизнеса си, но в последния момент, а понякога и доста по-рано, не успявате, със сигурност сте се чудили защо се получава така. Ето ви някои причини от моята практика в България, които може да са причината за това.

1) Комуникация:

Живеем в 21-ви век, а информацията е най-ценният ресурс. Ако клиентът се нуждае от такава постарайте се да му я предоставите максимално бързо. Не го оставяйте да чака.

Ако работите с посредническа агенция е много важно да им предоставите максимално много информация. По този начин те няма да притесняват вас, за да ви задават въпроси, а клиентът ще получава отговори в кратки срокове и няма да се изнерви от тяхното забавяне. В случай, че те все пак имат въпрос към вас, тогава отговорете в кратки срокове. Това е във ваш интерес. Отговаряйте на мобилния си телефон, а ако смените номера си кажете на своя посредник незабавно. Ако сте предоставили и-мейл адрес за контакт го проверявайте редовно. Не е оправдание, че "не живеете в интернет" (често оправдание от нашата практика), за да отговорите например с един месец закъснение. Ако има промяна в обстоятелствата около вашата фирма уведомете посредника си незабавно, за да може той да предоставя актуална информация, а не такава, която е отдавна невалидна.

Дори и да не бързате с продажбата, срочното и акуратно предоставяне на информация е плюс за вас. Всяко забавяне поражда съмнения у клиента, че има нещо нередно, а всяко съмнение ви отдалечава от неговия подпис.

2) Изчерпателна информация:

Без значение дали ползвате посреднически услуги или сами рекламирате и представяте бизнеса си подгответе пълна, и изчерпателна информация за вашата компания. Знаете, че първото впечатление е най-важно и ако то е непълно или заблуждаващо със сигурност ще имате затруднения в етапа на преговори (ако изобщо се стигне до там). Не е нужно да предоставяте конфиденциална информация. Дайте информация, която е вярна и която ще заинтригува купувачите. Покажете силните страни на вашия бизнес. Покажете потенциала му. Това, че го продавате не винаги означава, че не върви, за това не е срамно да покажете и някои от слабостите му, така или иначе ако сте изрядни по т. 4 те ще се покажат.

Изготвянето на бизнес план и информационен меморандум може да ви струва пари, но показва вашата сериозност в желанието ви да продадете своята компания. Той дава визия на фирмата ви и показва аспекти от нея, които клиентът може да е пропуснал. Подгответе си финансов и правен анализ. Ако имате задължения те ще лъснат и без това, ако имате запори или ви съдят - това също ще излезе наяве. По-добре сами предоставете тази информация. По-лошо е ако я скриете - разочарованието при проваляне на сделка е по-голямо.

3) Цената:

Цената е препъни камък в почти всички преговори, особено ако е прекалено висока. Имайте реална представа за цената на своя бизнес. Не го надценявайте, разбира се не го и подценявайте - дори и да бързате с продажбата. Направете си реална сметка колко струва той - какви активи притежавате, патенти или лицензи, персонал, клиенти, потенциал. Най-простата сметка, която клиентите си правят е колко години ще им отнеме, за да си възвърнат вложеното - ако е прекалено дълго, може би цената ви не е реална.

Ако сте изграждали бизнеса си по времето, в което икономиката беше във възход със сигурност сте платили по-висока цена за това. Вашите клиенти със сигурност са се информирали колко би струвало изграждането на подобен бизнес сега, така че не може да очаквате те да са готови да платят същата цена. Факт е, че те ще загубят време ако започнат от нулата и то ще им струва пари, но е факт, че вашите активи дори и в добро състояние са се амортизирали и са загубили от стойността си, така че не може да искате за тях сумата, за която сте ги купили (освен, в редки случаи, когато става въпрос за актив, който е повишил цената си). Ако бизнесът ви е работил няколко години и сте генерирали печалба е важно да отчете и този факт, защото той показва, че вие реално вече сте възвърнали част от инвестицията и ако искате да сложите, и тази печалба в цената на бизнеса си, то той вече ще стане нереално скъп. Това, че сте реализирали печалба, ще ви позволи да сте по-гъвкави в цената, когато се стигне до преговори. Винаги трябва да сте наясно колко е най-ниската цена, за която бихте продали и колко сте готови да загубите в случай, че клиентите ви не искат да платят дори толкова. Бъдете гъвкави, но не меки.

4) Изрядна финансова документация:

В България повечето фирми се стремят информацията от финансовите им отчети да е изрядна само за пред данъчните власти и другите държавни институции. Трупат се куп материални запаси, които не се изписват с години, а са отдавна продадени без фактура. Купуват се фактури, за да се крие ДДС, а след това същите тези фактури висят като неизплатено задължение към доставчици. Намаляват се обороти и се крие печалба само и само да не се плати данък печалба в края на годината. В същото време се убеждават потенциални клиенти колко преуспяващ е вашият бизнес и как ще ударят джакпот ако сключат сделка с вас. Ако българите са наясно с това и са склонни да го приемат за даденост, то много трудно ще ви бъде да обясните това на чужденец. Истината е, че финансовите отчети не са само за пред данъчните, а са част от вашата компания. Те са нейното CV пред кандидат купувачите и ако то не е изрядно не може да очаквате положителен резултат.

Постарайте се да изчистите всички тези неуредици. Това може да ви струва пари, но със сигурност ще увеличи доверието във вас и в продукта, който предлагате. Може дори да повиши цената на фирмата и със сигурност ще повиши шанса да сключите сделка.

5) Бюрокрация:

За съжаление това е една трудно поправима грешка и то не такава, която вие допускате. Ако в чужбина формирането на ново дружество отнема часове, то тук все още отнема дни, а ако е лято може и повече. Това стряска чуждестранните клиенти, а те са свикнали да ценят времето си. Отивате да си вадите удостоверени за задължения - губите още няколко дни. искате да подпишете договор - следват безброй декларации, договори, споразумения и подписи за всичко, за което може да се сетите, а това е толкова объркващо, демотивиращо и плашещо за купувачите, които идват от чужбина.

Изводът е, че продажбата на бизнес не е като продажбата на кола, която само трябва да измиете, а точно обратното - понякога е нужен основен ремонт, за да се стигне до продажба и ако искате да сключите сделка бъдете открити със своите клиенти. Подгответе хубаво CV на вашата фирма, бъдете гъвкави, актуализирайте информацията, която сте предоставили на своя посредник и със сигурност това ще ви се отплати.

Последни бизнес новини

Всеки втори хотел в Банско се продава, но купувачи няма
19.06.2012

Всеки втори хотел в Банско се продава, но купувачи няма

На фона на протестите срещу и за спорния Закон за горите хотелиерският бизнес в Банско е замрял и всеки втори хотел в планинския курорт търси нов собственик.

повече
Собственици бързат да се отърват от имотите
05.06.2012

Собственици бързат да се отърват от имотите

Баровете и ресторантите са най-масовият бизнес, който фирмите продават в условията на криза. С продажбата собствениците обикновено искат да си осигурят свеж ресурс за нова инвестиция.

повече
ИЗГОДНИ ЗАСТРАХОВКИ за Вашия бизнес
10.04.2012

ИЗГОДНИ ЗАСТРАХОВКИ за Вашия бизнес

Business For Sale стана партньор на ИЗГОДНИ ЗАСТРАХОВКИ – сайт за онлайн застраховане. Екипът на ИЗГОДНИ ЗАСТРАХОВКИ предлага корпоративни решения за Бизнеса и управление на неговия застрахователен портфейл.

повече
Бизнесът търси малки и евтини складове
21.03.2012

Бизнесът търси малки и евтини складове

В последните месеци много български фирми започват да търсят складове и производствени площи и в този сегмент има сериозно раздвижване. Интересът е съсредоточен основно към помещения между 60 и 200 кв. м.

повече
Продажбата на бизнес не е срамна дейност, а просто бизнес!
20.12.2011

Продажбата на бизнес не е срамна дейност, а просто бизнес!

Когато всички възможности за изправяне на крака на пострадалият ни бизнес са разиграни идва ред на една трудна или в някои случаи спасителна стъпка – да се разделим с бизнеса си. Да продадеш нещо, което си създавал във времето, но сега се превръща във воденичен камък, който тегли към дъното е труден процес. Понякога и емоционално обвързан. Но да продадем бизнеса си или пък част от него може да има и много положителен ефект. За развитието на тази нова тенденция разговаряхме с Борис Алтънков, Управляващ директор на www.BusinessForSale.bg, посредническа компания в областта на продажба и покупка на бизнеси.

повече
Купувам бизнес, продавам бизнес
19.10.2011

Купувам бизнес, продавам бизнес

Когато всички възможности за изправяне на крака на пострадалия ни бизнес са разиграни, идва ред на една трудна или в някои случаи спасителна стъпка - да се раздели с бизнеса си. Да продадеш нещо, което си създавал във времето, но сега се превръща във воденичен камък, който тегли към дъното, е труден процес. Понякога и емоционално обвързан. Но да продадем бизнеса си или част от него може да има и много положителен ефект.

повече
Идеята като бизнес
20.09.2011

Идеята като бизнес

Управляващият директор на BusinessForSale.BG, Борис Алтънков, беше гост на предаването "Уикенд с Миа Сантова" на 18.09.2011 г., за да коментира възможностите за патентоване на идеи и намиране на инвеститор и продажбата на патента. Много милиардери са натрупали богатството си, благодарение на разумни инвестиции и забележителен бизнес нюх. Други обаче просто са имали късмета да им хрумне да продават нещо, за което никой досега не се е сетил. В списъка на „Форбс” за най-богатите хора на света фигурират имената на много хора, забогатели по този начин.

повече
Пазарът за продажба на бизнеси в България
31.08.2011

Пазарът за продажба на бизнеси в България

В своя сутрешен уикенд блок TV7 коментира темата за продажбата на бизнеси в България, за това кога е изгодно един собственик да си продаде бизнеса и кога е добре да се купи бизнес.

повече
Какви са приликите и разликите между новия и стария закон за ВЕИ?
01.06.2011

Какви са приликите и разликите между новия и стария закон за ВЕИ?

Новият Закон за енергията от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) влезе в сила от 3 май. Част от залегналите в него норми и изисквания са близо до тези в предишния, но имаше и изменения, направени в последния момент при гласуването в парламента.

повече
Кои са приоритетните сектори за привличане на инвестиции у нас според държавата
20.05.2011

Кои са приоритетните сектори за привличане на инвестиции у нас според държавата

Няколко са секторите, които според държавата в лицето на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) и Българската агенция за инвестиции (БАИ) трябва да са приоритетни през следващите пет години в процеса на привличане на преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ) у нас. Това стана ясно от представената днес презентация от изпълнителния директор на БАИ Борислав Стефанов по време на конференция в София, посветена на привличането на инвестиции в България.

повече
Бизнес за продан
11.01.2011

Бизнес за продан

Казват, че по време на криза се раждали най-доб¬рите възможности за пече¬лене на пари. Дали е така всеки сам може да прецени, но истината е, че сътресе¬нията във финансовия сек¬тор и икономиката разкри¬ха една непозната доскоро за българина възможност купуването на разработен бизнес.

повече
Най-големите сделки в България за 2010 г.
06.01.2011

Най-големите сделки в България за 2010 г.

2010 г. се очертава като една от най-слабите по сливания и придобивания в България, макар в последните няколко месеца пазарът да стана свидетел на силно активизиране и на купувачите, и на продавачите. Стойността им се очаква да бъде наполовина по-малко от 2009 г. с обем от 2 млрд. евро, по данни на "Райфайзен инвестмънт" и "Ентреа кепитъл". Техните изчисления показват, че за първите десет месеца на годината общият обем на сключените сделки е около 700 млн. евро. Медиите, телекомуникациите и имотите са основните сектори, в които станаха големите сделки на годината. Продажбите се движеха предимно от невъзможността за обслужване на дългове, други пък бяха решили да се изнесат от българския пазар. По изчисления на "Дневник" общо пазарът ще достигне близо 1 млрд. евро при около 50 сделки, някои от които предстои да бъдат финализирани. "Дневник" представя най-големите десет.

повече
1 млн.лв. максимум за компания в България
04.10.2010

1 млн.лв. максимум за компания в България

Фирмите за продажба са в тежко състояние, задлъжнялост и намалели обороти, казва Никола Стоянов*, управляващ директор на BusinessForSale.BG за Economynews.bg.

повече
Сделки за милиони в България въпреки кризата
28.09.2010

Сделки за милиони в България въпреки кризата

Въпреки икономическия спад в цял свят, някои инвеститори влагат много пари за закупуване на нови компании. Според икономисти именно по време на криза е най-добре да се правят подобни инвестиции, тъй като цената на сделките е по-ниска. Предполага се, че след време подобни вложения ще имат голяма възвращаемост.
България не прави изключение в това отношение.

повече
Хотелиери не искат ДДС
23.02.2009

Хотелиери не искат ДДС

От Съюза на инвеститорите в туризма, поискаха туристическата дейност в България да се облага с 0% ДДС, за да се справи браншът с кризата. В случай, че това не е възможно, ставката да бъде намалена поне на 5-7%, искат от съюза, пише в-к Стандарт.

Други ...

повече
Стартира програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор в България
23.02.2009

Стартира програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор в България

Днес вицепремиерът Меглена Плугчиева и министърът на земеделието и храните Валери Цветанов обявиха началото на Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор.

"Секторът ще играе значителна роля", каза пред журналисти вицепремиерът ...

повече
Рецесията в Източна Европа неизбежна, кризата - да
22.02.2009

Рецесията в Източна Европа неизбежна, кризата - да

В една от последните си статии посветени на тежката рецесия, в която се намира Източна Европа в момента, списание "Икономист" разглежда възможността дали има вероятност тази част от Стария континент да мине по пътя на Аржентина.

Според изданието, Източна ...

повече
Работна група ще предложи мерки за подобряване на бизнеса в България
18.02.2009

Работна група ще предложи мерки за подобряване на бизнеса в България

Очаква се скоро да бъде създадена експертна група от представители на водещи компании, чиято цел ще бъде да формулира и предложи мерки, които от своя страна на доведат до подобряване на бизнес климата в България, във възможно най-кратки срокове.

Не ...

повече
Силен интерес към Бургас на туристическо изложение
17.02.2009

Силен интерес към Бургас на туристическо изложение

Община Бургас предизвика силен интерес сред посетителите на XIII-тото международно туристическо изложение в Истанбул, провело се от 12 до 15 февруари, съобщиха от Общината.

Целта на посещението е Бургас да стане по-привлекателна туристическа дестинация. ...

повече
266 оферти за бизнес

Бързо търсене

Подробно търсене

Топ предложения

Emberli Park Bar & Dinner в Лозенец, на морето

Лозенец

Emberli Park Bar & Dinner в Лозенец, на морето

Цена: 150 000 €

Център за красота и фризьорски салон в Лозенец

Лозенец

Център за красота и фризьорски салон в Лозенец

Цена: По споразумение

Бизнес имот с атрактивна локация

Силистра

Бизнес имот с атрактивна локация

Цена: 600 000 лв.